מגיל 1 ועד 3 שנים
בגיל 1 עד 3 שנים, התינוק הופך עצמאי יותר,הוא מקבל לארסנל אפשרות לנוע בכוחות עצמו. אבל שמחת התינוק – אלולה להיות בעיה עבור הורים! כדי שאגרטלים, מחשבים וספרים האהובים עליכם ימשיכו לשרת אתכם גם אלא, הסרו אותם מעיני הילדים, אל תגרו אותם. בתקופה זו כבר תוכלו לקנות לילדכם צעצוע פרווה שאיתו הוא יירדם נפלא. קופסה גדולה והכוונה יעזרו לתינוק להבין שיש לסדר ולהחזיר למקום את הצעצועים בסוף כל משחק.
לקראת גיל 3, התינוק מתחיל ללמוד את המטרה הפונקציונלית של חפצים. ואיפה, אם לא במשחק, הוא יכול ללמוד בצורה הכי טובה שהם יכולים לשבת על כיסא ולאכול מהצלחת? לכן, יש צורך להרחיב את מאגר צעצועי הילדים עם כלי מטבח ורהיטים. הילד שואף לחיות חיים בוגרים, אז עזרו לו. הצעצועים שמדמים את החיים האמיתיים האפשרו לילד להתרגל בקלות לקבוצת בני גילו ולהתפתח באופן מלא הן רגשית והן אינטלקטואלית. עד גיל 3, הצעצועים שיש לילד צריכים לגדול במידות: בובה גדולה יותר, מכונית גדולה, חיית צעצוע גדולה.
סט הצעצועים חייב לכלול כל מיני פירמידות, מעצבים. צעצועים אלה עוזרים לילדים להבין כיצד להפעיל אותם. לדוגמה, פירמידה עם מוט בצורת חרוט לא תאפשר לילד לשרשר באופן אקראי טבעות, הוא יצטרך להבין את העיקרון של איסוף הפירמידה.בתקופה זו, יש צורך להכניס משחקי לוח שונים מודפסים לחייו של הילד
מגיל 4 עד 5 שנים
לקראת גיל 4-5 שנים, הילדים מתחילים להתעניין בכל מיני קבוצות של משפחות, חיילים ובעלי חיים. הילד מתחיל להמציא אפשרויות שונות למשחקים איתם. ככלל, בגיל זה צריכים להיות זמינים לילד כל מני סוגי הצעצועים: בובה וכלי בנייה, חידות צעצועים טכניים שונים.
העדפות המשחק מתחילות להיות מחולקות לפי מגדר: בנים בוחרים מכוניות וכלי נשק, ובנות בוחרות בובות וכל מה שקשור בהן. אבל שניהמינים ממשיכים לפתח עניין בסוגים שונים של פסיפסים ולוטו. עד גיל 6, הילד מעורר עניין בדוגמנות, עיצוב, כלומר באותם משחקים המאפשרים לו לעשות משהו במו ידיו.
את כל הצעצועים הנ"ל ניתן לייחס למה שנקרא "טפסים מוכנים", כלומר, צעצועים אלו מיוצרים בצורה מפעלית וכבר יש להם מטרה פונקציונלית. אבל יש קבוצה נוספת, לא פחות חשובה – חפצים תחליפיים. זה כולל, מנקודת מבטו של מבוגר, דברים מיותרים לחלוטין, או ליתר דיוק, זבל, אבל עבור ילד זה החומר היקר ביותר לפיתוח דמיון ויצירתיות. אלה כל מיני שברים, סמרטוטים, קופסאות, גדמי קרשים או מקלות, עיגולים, שברי משהו וכו'.
.